Om MälarVereken Marin AB

Om MVM AB

Våren 2019, närmare bestämmt 11-12 maj  anordnade Sjöhistoriska museet på Djurgården i Stockholm en elbåtsmässa utomhus, jag besökte de olika stånden, samlade information, jämförde och lärde mig, det tog inte lång stund förren jag var övertygad om att det måste vara helt rätt att konvertera min gamla träbåt Axa till el-drift. Nyfikenheten tog verkligen överhand och dagen där på hade jag valt leverantör och utrustning, det var startpunkten för det som några år senare skulle utveckla sig till MälarVerken Marin AB.
Motorpaketet som jag fastnade för kom från Österikiska Aquamot och såldes av Nordic Gensets & Motors som just blivit generalagent för det. Nordic Gensets och Motors är nära knutet till Lidingö Marin som ligger på Bosö Hamnväg 8 på Lidingö.
En sak jag tidigt fundrade över var varför man tillverkade elektriska drivsystem, som dessutom var genomtänkta och bra till båtar i Österike, förklaringen kändes både enkel och logisk så fort jag fått klar för mig att det råder förbud mot fossildrift stora delar av året på alpsjöarna och hade så gjort under många år, det fans alltså en marknad för dessa produkter i närområdet.
Som med allt annat här i världen är det inte svårt när man väl lärt sig men de var många frågetecken i början, inte minst hur långt kommer man och hur fort kommer det att gå. Leverantören och jag själv fan varandra i dessa frågor och genom mycket prövande skaffade vi oss både erfarenhet och lade grunden för ett gott samarbete till gagn för kommande kunder.
Jag har sedan barnsben haft ett genuint intresse för både motorcyklar, bilar och båtar samt skruvat en hel del själv så när jag efter 40 år i näringslivet var redo för nästa karriär kändes det naturligt att fokusera mer på detta att byta ut drivsystem i båtar som jag ju redan kommit in på. Man behöver ju inte nödvändigtvis göra allt själv utan man kan fungera som bollplankt och återförsäljare och det är har jag känner att jag hittat en ny roll. 
Det viktiga för mig är inte att allt ska gå på el utan att varje båt och kund ska få den bästa lösningen framåt då de står inför ett motorbyte, därför har jag också intresserat mig för moderna dieselmotorer som i Betas fall också kan fås med från fabrik monterat hybridsystem, alltså kombination av el och dieseldrift.

Klas Samuelsson i mars 2024
Sök